تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

آیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگرها از جمله مهمترین ابزارهایی هستند که تقریباً در هر کسب و کاری و در هر محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. دامنه استفاده از آنها به قدری زیاد است که گاهی اوقات می توان چندین نوع چاپگر را حتی در یک موسسه یا سازمان خاص مانند انتشارات یا ناشران روزنامه و ... مشاهده کرد. مهم ترین پرینترهای موجود در بازار که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان هستند. هر کدام از این دو مزایا و معایب خود را دارند و کاربرد خاصی دارند. مقایسه و بررسی تخصصی به شما کمک می کند تا انتخاب بهتر و عاقلانه تری داشته باشید. در این مقاله سعی شده است تفاوت چاپگرهای جوهرافشان و لیزری را به زبان ساده توضیح دهیم.

مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته تفاوت های زیادی در کارایی چاپگرهای لیزری و جوهرافشان وجود دارد. اگرچه این دو چاپگر مسئول چاپ هستند، عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب همه متفاوت است. سوال اینجاست که چه چیزی این دو پرینتر را متفاوت می کند؟ پرینتر جوهرافشان است یا لیزری؟

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان دستگاه هایی هستند که قطرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند. این نوع چاپگرها معمولا قیمت مناسبی دارند و از نظر ظاهری جمع و جور هستند.

می توان از آنها هم برای چاپ متون و هم برای چاپ تصاویر با کیفیت بالا استفاده کرد. اکثر عکاسان از چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما اول، توجه داشته باشید که این نوع پرینترها می توانند قیمت مناسبی داشته باشند اما هزینه نگهداری و خرید کارتریج بالا خواهد بود.

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری نیز دستگاه چاپ هستند. با این تفاوت که روش چاپ کاملا متفاوتی نسبت به پرینترهای جوهرافشان دارند. در واقع این نوع چاپگر داده هایی را که از کامپیوتر یا کامپیوتر دریافت می کند به کمک اسکن لیزری به کاغذ و کاست خالی منتقل می کند.

پرینتر لیزری

کارتریج های پرینتر لیزری به جای جوهر از ماده پودر مانندی به نام تونر استفاده می کنند. پودری که روی کاغذ کشیده می شود و با استفاده از اسکنر لیزری و الکتریسیته ساکن اسناد مورد نظر را چاپ می کند.

پرینترهای لیزری قیمت خرید بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان در مدل های مشابه دارند. اما به همان نسبت هزینه نگهداری کمتر و سرعت چاپ بالاتری دارند. بنابراین از نظر خرید مقرون به صرفه تر به نظر می رسند.

از چاپگر برای چه استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده می کنید؟ اکثر مردم خرید چاپگر جوهر افشان را انتخاب می کنند. اما مشکل اصلی این نوع چاپگر خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان خود استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و کارتریج از کار می افتد. اگرچه پرینترهای لیزری گران هستند، اما به نظر می‌رسد برای کسانی که از چاپگر کم استفاده می‌کنند، گزینه خوبی باشند.

چاپگر لیزری دارای یک تونل است. اگر از چاپگر لیزری خود برای مدت طولانی استفاده نکنید، برخلاف جوهر، تونر خشک نمی شود.

با این حال، آنچه مهم است استفاده شما از چاپگر و نیازهای شماست چه نیاز به استفاده منظم از چاپگر داشته باشید یا عکس های رنگی با وضوح بالا چاپ کنید، یک چاپگر جوهر افشان عالی کار می کند. اگر چاپگر مشابهی دارید، اما نیازی به چاپ رنگی ندارید، حتما یک چاپگر لیزری تک رنگ انتخاب کنید.

چاپگر تک رنگ چیست؟

بدون شک نام پرینترهای لیزری را بارها شنیده اید، بنابراین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا نوع خاصی از چاپگر هستند یا به آنها چاپگر لیزری یا چاپگر جوهرافشان می گویند؟

چاپگر لیزری تک رنگ

چاپگرهای تک رنگ پرینترهایی هستند که فقط سیاه و سفید چاپ می کنند. این چاپگرها فقط به یک کارتریج مشکی نیاز دارند.

می توانید یک چاپگر تک رنگ در مدل های جوهر افشان و لیزری با مارک ها تهیه کنید.

چاپگر رنگی چیست؟

بر خلاف چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارند. این چاپگرها همراه با تونر یا جوهر رنگی هستند و اغلب گزینه خوبی برای چاپ عکس و عکس هستند. مانند چاپگرهای تک رنگ، این نوع چاپگر در مدل های جوهرافشان و لیزری موجود است.

چاپگر جوهر افشان رنگی

نکته مهم: با وجود تمام این ویژگی ها، پرینترهای لیزری سیاه و سفید و پرینترهای جوهر افشان رنگی عملکرد بسیار خوبی دارند.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

اگرچه چاپگرهای لیزری و جوهرافشان هر دو کار چاپ را انجام می دهند. اما تفاوت هایی نیز دارند. با دانستن این تفاوت ها، کاربران با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب می کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.

فناوری چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوت این دو پرینتر در فناوری عملکرد آنهاست. چاپگرهای جوهرافشان جوهر را از طریق نازل های مخصوص روی کاغذ اسپری می کنند. جوهر مایع از نازل های ظریف عبور می کند و متن یا عکس را چاپ می کند.

پرینترهای لیزری اما از تونر استفاده می کنند که نوعی پودر است. پودر تونر دارای ذرات بسیار ریز است. این ذرات به واحد می چسبند و سپس با کمک غلتک ذوب ذوب می شوند و به کاغذ می چسبند.

نکته مهم: یکی از بزرگترین مشکلات پرینترهای جوهرافشان مربوط به فناوری جوهر افشان است. برخی افراد متوجه می شوند که جوهر به آرامی روی کاغذ خشک می شود و مستعد لکه شدن است.

اما چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای مانند پرینترهای HP و Canon مجهز به سیستم تنظیم جوهر هستند. در نتیجه از این مشکل جلوگیری می کنند.

کیفیت ساخت برخی از کاغذهای چاپگر نیز به طور قابل توجهی بهبود یافته است و در نتیجه بازگشت رنگ کمتری دارد.

وضوح چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

وضوح یا وضوح چاپ به کیفیت چاپ اشاره دارد. این مقیاس بر حسب نقطه در اینچ محاسبه می شود. یعنی هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

وضوح یا کیفیت چاپ

بسیاری از مردم بر این باورند که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید بهترین گزینه های چاپ را دارند.

شاید تا چند سال پیش این باور درست بود، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، اکنون برند HP پرینترهای لیزری عالی، حتی لیزری، با وضوح چاپ بسیار بالا، حتی به اندازه پرینترهای جوهر افشان، تولید کرده است.

بالاترین وضوح چاپ 1200 نقطه در اینچ در 1200 نقطه در اینچ است. بنابراین هنگام خرید یکی از این پرینترها به شماره وضوح چاپ توجه کنید.

سرعت چاپ برای پرینترهای لیزری و جوهرافشان

پرینترهای لیزری: این پرینترها مخصوص مشاغلی هستند که نیاز به چاپ روزانه با حجم بالا دارند. به همین دلیل سرعت چاپ بسیار بالاست. سرعت چاپ این نوع چاپگرها 15 تا 100 صفحه در دقیقه است.

چاپگر جوهرافشان: چاپگرهای جوهرافشان سرعت چاپ کمتری دارند و به دلیل سرعت پایین اغلب برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.

ماژول های چاپ مجلات بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

پرینترها قطعا قطعات داخلی دارند که اگر بیشتر از حد معمول از آنها استفاده کنید می شکند. تولیدکنندگان چاپگر میزان بهینه کارکرد ماهانه پرینترهای خود را اعلام می کنند.

به طور معمول، پرینترهای HP یا Canon، لیزری یا جوهرافشان این قابلیت را دارند که هر ماه حجم زیادی را چاپ کنند.

البته وجود کارتریج های باکیفیت و ظرفیت بالا نقش زیادی در حجم چاپ ماهانه شما دارد. پرینترهای جوهر افشان سنگین می توانند تا 1000 صفحه در ماه چاپ کنند.

کارتریج ها معمولا بزرگتر هستند. انتظار می رود پرینترهای لیزری حدود 3000 صفحه در ماه را بدون پر کردن مجدد جوهر جدید چاپ کنند.

نکته مهم: به واحد درام توجه کنید: علاوه بر تونر، یونیت درام نیز در حجم چاپ ماهانه تاثیرگذار است. هر دو واحد تونر و درام مواد مصرفی هستند. در چاپگر جوهر افشان شما فقط به یک کارتریج برای جوهر نیاز دارید، در چاپگر لیزری به یک تونر و یک واحد درام نیاز دارید.

درام تونر را روی کاغذ می رساند. هر بار که کارتریج تونر را دوباره پر می کنید، بررسی کنید که آیا به یک واحد درام جدید نیاز دارید یا خیر. اگر از پرینتر لیزری خود به درستی استفاده می کنید، ممکن است پس از پر کردن 3 تا 4 کارتریج تونر فقط به یک کارتریج تونر نیاز داشته باشید.

مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته هر کدام از این پرینترها مزایا و معایبی دارند. هر کدام برای برخی از کاربران موثر و برای برخی دیگر بسته به کاربردشان بی اثر است. البته دانستن مزایا و معایب هر کدام به ما درک عمیق تری از نحوه کار آنها می دهد. در زیر به برخی از مهم ترین مزایا و معایب این دو چاپگر اشاره کرده ایم.

مزایای چاپگرهای جوهر افشان

پرینترهای جوهرافشان کوچک و سبک وزن هستند و برای مصارف خانگی یا محیط های تجاری کوچک مناسب هستند.

آنها اسناد با کیفیت بالا و عکس های رنگی را چاپ می کنند.

آنها گران تر از دستگاه های لیزر هستند.

قابلیت چاپ بر روی انواع کاغذ را دارند.

کیت های جوهر افشان هزینه های چاپ را کاهش می دهد.

معایب پرینترهای جوهر افشان

به طور کلی هزینه های مرکب، تعمیر و نگهداری و تعمیر بالاست.

عملکرد آن کندتر از پرینترهای لیزری است.

چرخه کار ماهانه دارد

رنگ را می توان کشید و روی کاغذ پخش کرد.

پر کردن کارتریج بدون جوهر در دست امکان پذیر نیست.

از آنجایی که جوهر مایع است، اگر به طور مرتب از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر موجود در کارتریج به مرور زمان خشک می شود.

مزایای پرینترهای لیزری

سرعت چاپ آنها بسیار بالاست.

قابلیت چاپ با حجم و وضوح بالا را دارند.

چرخه کاری ماهانه بالایی دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

بر خلاف جوهر، جوهر خشک و بادوام نیست.

هزینه تعمیر و نگهداری معقول است.

مشکلات پرینتر لیزری

مشکلی در چاپ عکس ها و تصاویر رنگی پیچیده وجود دارد.

در مقایسه با پرینترهای جوهرافشان، بزرگ و سنگین است.

به انواع کاغذ حساس است و برخلاف چاپگرهای جوهرافشان قادر به چاپ با هیچ کاغذی نیستند.

قیمت اولیه خرید آن بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است.

چه آها

اینکه کدام چاپگر را برای خرید و استفاده انتخاب می کنید کاملاً به استفاده شما بستگی دارد به عنوان مثال، چند بار از چاپگر استفاده می کنید، چقدر حاضرید برای آن هزینه کنید و برای چه چیزی از آن استفاده می کنید. اما قبل از انتخاب، هزینه های نگهداری و تعمیر، قیمت روز چاپگر و برند آن را بررسی کنید و چاپگر مورد نظر را با توجه به خواسته و نیاز خود انتخاب کنید. این نکات می تواند برای شما بسیار مفید باشد و به شما در انتخاب خوب کمک کند.

مطالعه مقاله کامل: تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری